Cylinderwanden "honen"

cylinderwandenhonen.jpg

Voorafgaand aan het "honen" heb ik het motorblok:

1. ge-hot-tanked, d.w.z. twee dagen in geconcentreerde gootsteenontstopper op 50 graden Celcius in een groot geisoleerd vat opgeslagen.

2. schoongespoeld en afgespoten met een hogedrukreiniger

3. volledig ingespoten met WD40 om het roesten tegen te gaan

4. een tijdje opgeslagen gehad in een platic zak tegen stof en andere troep

Nb. Eigenlijk is dit geen honen maar "deglaze-en", het verwijderen van de gladde laag die ontstaat na verloop van tijd op de cylinderwanden.

Echt honen wordt gedaan met een niet flexibele hoon en is een afsluitend onderdeel na het opboren van een cylinder.

Doel is in beide gevallen wel om er weer een x-achtig patroon op maken zodat de olie ook oppervlak heeft om een filmlaag te kunnen vormen op de cylinderwand.

De hoek tussen de lijnen moet ongeveer 45 graden zijn.

Photo album created with Web Album Generator